Announcement:

This is a Testing Annocement. I don't have Much to Say. This is a Place for a Short Product Annocement

Sunday, January 31, 2010

ASB Loan? Untung Atau Rugi??


Ramai berpendapat membuat loan ni merugikan.Bagi aku buat loan untuk asb ni x rugi malah membuatkan untung lagi..Selain tu melatihkan aku menyimpan duit.Betul x?Setiap bulan aku terpaksa memaksakan diri untuk membayar duit loan asb ni..Tahun ni jer aku dapat RM3K dari hasil loan asb ni.Alhamdulilah walaupun jumlah x banyak tapi sekurangnya nampak jugak hasil dari simpanan asb.Jom kita buat kira-kira untuk loan asb nie...

Buat pinjaman rm40K selama 20 tahun
Setiap bulan bayar rm290(rate da turun)
Setahun bayar Rm3480
Faedah ASB 40k x 8.5% Rm 3400

So agak2 macam mana..anda rasa untung atau rugi..Bagi aku masih untung sebab kita bayar rm3480 itu bukan nya faedah kepada bank.Itu termasuk simpanan dan faedah oleh bank itu.Katakan kita bayar rm290..Simpanan adalah rm145 dan faedah adalah RM145 dikenakan oleh bank.Jadi kirakan simpanan kita..rm145 x 12 bulan = rm1740

So simpanan dalam setahun adalah rm 1740 + rm 3400 = rm5140 ..agak2 rugi x??
mari kita bincang2kan..Ini adalah anggaran kasar.Motif utama adalah untuk bincangkan samada loan asb ni untung atau rugi..bincang2kan la...

Share it Please

Unknown

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 Blog Info. Designed by Templateism