Announcement:

This is a Testing Annocement. I don't have Much to Say. This is a Place for a Short Product Annocement

Wednesday, September 21, 2011

Cara Menanam Cendawan Tiram

Mahukah anda ketahui rahsia bagaimana menjadi seorang usahawan cendawan yang berjaya? Adakah anda memiliki sedikit ruang yang cukup untuk membina kandang ayam atau batas sayur di belakang rumah?

Tahukah anda bahawa ruang kecil di belakang rumah anda ini cukup berharga kerana mampu menjana pendapatan sampingan sebanyak RM1000 ke atas sebulan jika diusahakan dengan berkesan!

Kemungkinan anda sudah biasa membeli sepeket cendawan di pasaraya Giant atau Jusco dengan harga RM4.00 ke RM5.00.

Mengapa Harus Memilih Menjadi Usahawan Cendawan?

KOS RENDAH - Anda boleh memulakan perniagaan cendawan dengan kos yang rendah.
KEUNTUNGAN TINGGI - Harga sekilogram cendawan tiram ialah RM10-RM15. Dalam sebulan anda dapat menjana RM2000 jika ada 50 bongkah.
PERMINTAAN TINGGI - Anda bakal dapat menjual cendawan dengan mudah kerana permintaannya tinggi. Tempat di mana anda boleh jual dinyatakan dalam panduan.
RISIKO RENDAH - Mengusahakan penanaman cendawan tidak berisiko tinggi kerana ia mudah dijaga dan tidak mudah dijangkiti perosak. Cendawan tumbuh dengan segar setiap hari.


Dalam satu paket cendawan tiram tersebut cuma terdapat lebih kurang 10 ke 15 helai cendawan sahaja dan beratnya cuma dalam lingkungan 400g sahaja!
 

Teknik Menanam Cendawan

Aktiviti utama yang perlu dilakukan ialah menyediakan beg media cendawan, iaitu beg plastik tahan panas (8.5 cm x 36 cm, tebal 0.6 cm), tutup dan leher beg media, kapas/span penyumbat. Keperluan penyodok besar dan kecil (bagi projek kecil) atau mesin bancuh, mesin pengisi beg (projek besar).

Gaulkan habuk kayu getah, dedak dan kapur pertanian pada kadar 100:10:1 mengikut berat. Siram air sehingga habuk kayu tidak berderai apabila dikepal. Masukkan campuran habuk kayu getah ke dalam beg plastik dan padatkan sehingga tingginya 18 cm dan beratnya 1 kg. Pasangkan leher dan tutup (penutup disumbat dengan sedikit kapas).

Anda boleh baca DISINI untuk maklumat lanjut.
http://www.usahawancendawan.com/index.php?ref=caribiz

Share it Please

Unknown

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 Blog Info. Designed by Templateism